Work/life balance tips #2

Med 2 vilde drenge og 2 fuldtidsarbejdende forældre, så har vi måtte prioritere hvad vi vil bruge vores fritid på. 

Prioritering er jo mode ordet blandt forældre, for vi kan bare ikke nå alt det vi gerne vil. Forventningerne til vores egen formåen er oftest stærkt overvurderet.. 

Med det in mente, så skar vi ret hurtigt rengøringen fra. Vores hvide tornado kommer hver 14. dag, og det er bare fantastisk! Hun burde nok komme hver uge, men det er vi alligevel for nærige til (man er vel jyde 😉 ) 

Noget andet der hjælper os i hverdagen er madplaner. Ja, det lyder lidt kedeligt og uinspirerende at vide hvad man skal spise de næste 7 dage frem, men sat i forhold til det stress niveau jeg personligt når op på, ved tanken om et tomt køleskab kl 17.00, så er det givet virkelig godt ud 🙂 

Jeg står for at lave planerne, da jeg som oftest er den der henter ungerne, og derfor også den der laver mad. Og så også fordi jeg er klart bedst til at lave mad ( min bedre halvdel laver dog en mean pasta bolo, det skal man ikke kimse af) 

Nogle weekender kører jeg afsted med ladcyklen, og fylder den til randen med hele ugens indkøb. Andre gange bliver det nemlig.com, som redder vores aftensmad. Madlevering er et fantastisk koncept, jeg glæder mig allerede til at blive så gammel at jeg kan få min mad bragt ud på daglig basis 😉

  

En mere alternativ ting vi har sat i søen, er at blive medlem af en madklub. Vi er 4 familier som mødes hver 2.ugen og skiftes til at være værter og lave maden. Det er super hyggeligt, og dejlig afslappende. Hvertfald 3 ud af 4 gange 😉 når jeg er igang med at lave mad, så er det jo underordnet om det er til 4 personer eller 12, så plejer at være nemt.

Babysitter hjælp er ganske uundværlig. Vi har brugt tanter og onkler, da alle bedsteforældrene er bosat i Jylland. Men opslag fra lokale piger/ Facebook eftersøgningen efter arbejde, kan give nogen gode og stabile teenage-babysittere. 

Noget helt lavpraktisk vi har indført, er en fælles kalender. Vores er i Google, og kan synkroniseres med arbejdskalenderene. Planlægning er bare et nødvendigt onde, og både jeg og min bedre halvdel er heldigvis struktur fascister. 

Så min anbefaling til andre arbejdende mødre, vil helt klart være at udlicitere så meget som muligt! Man bliver ikke en dårlig mor, hvis man ikke selv gør rent eller står for al indkøb selv. Og når spørgsmålet falder på økonomien, så husk at regne din egen timeløn ud, og sammenlign den med hvad det vil koste at have en professionel rengøringshjælp (som kan klare jobbet på den halve tid af dig) . Jeg er sikker på at det sagtens kan betale sig, særligt når faktoren “rengørings relaterede skænderier” kommer ind i ligningen 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *