Work/life balance tips #2

jeg var inde på forskellige tiltag, i sidste indlæg om work/life balance, som kan lette dagligdagen og den dårlige samvittighed. For mig, er det vigtigt at min familie og jeg selv, spiser godt og varieret. Derfor er madplaner en helt essentiel ting, da god mad sjældent opstår ud af det blå kl 17. 

Jeg har lavet madplaner i snart 2 år, og løbende samlet dem i en mappe. De er på ingen måde kønne eller sat lækkert op. Der er bare et A4 ark med mine kragetæer på en liste. Men det giver et fantastisk arkiv, lige til at plukke fra, og inspiration til de nye madplaner. 

Hvis jeg var ude efter den allernemmeste løsning, kunne jeg jo blot kopiere madplanerne fra sidste år, og genbruge dem fra en kant af. Men det er alligevel lidt kedeligt. 

Jeg benytter mig flittigt af arkiv muligheden. Hvad fik vi i uge 18 sidste år? Er der noget af det som er i sæson igen, eller på tilbud? 

Madplanen er også et glimrende sted at introducere en ny ret. Hvis du er faldet over en opskrift på nettet eller i en kogebog, så sørg for at få den på listen. Du kan evt vælge en dag, hvor du ved at du har lidt luft til madlavningen, så det at følge en ny opskrift ikke bliver et problem. 

Mine retter på planen har det til fælles at de er hurtige at tilberede. Max. 30-40 min med undtagelse af weekend mad. Og så skal det være børnevenligt, eller kunne laves i en børnevenlig version. Så chili bliver først tilføjet, når børnenes mad er hældt op. 

Jeg handler oftest stort ind på nettet, og får det leveret til døren. Så er der ingen tid spildt i supermarkedet, og jeg bliver ikke fristet af diverse slagtilbud og “rodekasser”. De weekender hvor der er lidt mere luft i programmet, kan jeg også finde på at køre ladcyklen hen til det nærmeste supermarked, og så fylde i kurv. Nogle gange er det meget rart selv, at få lov til at vælge frugt og grønt. 

 

 Et eksempel på (uge 18) en madplan her i huset: 

Mandag: pita med tun og grønt 

Tirsdag: risengrød

Onsdag: lamculotte med kartofler og salat

Torsdag: hveder med pålæg og grønt 

Fredag: tomatsuppe

Lørdag: bøf bearnaise m. Ærter og ovnfritter

Søndag: pasta bolonaise

Derudover er der virkelig meget inspiration at hente fra en simpel Google søgning på “madplan”. Og de fleste supermarkeder, både online og almindelige, tilbyder også madplaner. Endda tilsendt direkte i din mailboks hver uge 😉

Jeg håber ovenstående kan give lidt inspiration, så ulvetimen føles lidt mere overkommelig. 

Del gerne!
Print this pageShare on Google+0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *