Er det reklame?

Ja, som jurist kan jeg jo ikke komme udenom at kommentere på den nye fortolkning af markedsføringsloven målrettet bloggere. Det har også varet en rum tid, men nu er der endelig kommet en klar fortolkning af markedføringsloven fra forbrugerombudsmanden. Blogområdet har været ret ureguleret de sidste mange år, pga. blogsfærens ry som værende en lidt “underlødig” genre, og tror jeg, fordi mange ikke har taget blog mediet seriøst. Men som de fleste ved, så er det en utrolig effektiv markedsførings kanal, hvilket nu også har medført klare retningslinjer for bloggerne.

Det er dog, i min optik, en lidt voldsom fortolkning som forbrugerombudsmanden ligger for dagen.

Eksempelvis kravet til formuleringen af sponsorerede indlæg:

“Kravene til ordvalg og tydelighed skærpes, hvis der er tale om reklame i blogindlæg rettet mod børn og unge. Blogindlægget vil være tilstrækkeligt markeret, hvis det er markeret med ”reklame” eller ”dette indlæg er betalt af X”

Det betyder at der er mange bloggere, som skal til at flette en noget mere kontant tekst ind i deres affiliate indlæg, for at være sikker på at de lever op til kravene.

Ud fra et forbruger hensyn giver det dog god mening. Der er mange som opfatter bloggere, som garanter for et produkts kvalitet, og tænker at de anmelder produktet for deres egen skyld. Men oftest er der jo aftaler på kryds og tværs med rigtig mange firmaer. Det kan være en jungle at finde rundt i som forbruger, og dette tiltag fra forbrugerombudsmanden, kan hjælpe med at skabe en smule klarhed i tågerne. Omend det stadig beror rigtig meget på forbrugerens egen kritiske sans. Det næste bliver nok at bloggerne skal registreres efter målgruppe, og at man derefter kun må reklamere for ting, som henvender sig til netop den målgruppe/aldersgruppe.

 

Jeg synes det er en spændende udvikling, og skal selv til at sætte et større reklame skilt på mine affiliate indlæg 😉

 

Du kan læse mere om fortolkingen på jurainfo her: 

 

 

Del gerne!
Print this pageShare on Google+0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

2 thoughts on “Er det reklame?

  1. Vildt godt indlæg med vigtig viden.
    Det ér en rimelig bastant udlægning af forbrugerombudsmanden, men som bloglæser synes jeg jo også bare, at det er rart at vide tydeligt, hvad er det jeg læser her?
    Ikke fordi jeg straks og ukritisk kaster mig ud og køber hvad der nu er blevet anmeldt af en blogger, men fordi jeg bliver irriteret, når jeg støder på indlæg hos bloggere, hvor jeg sidder og tænker:
    Hvad er det der skurrer i mine små ører? Passer det her egentligt sammen med resten af bloggen? Det er da ikke sådan her, at du generelt skriver? Og så kommer tanken; Mon ikke dette her er et sponsoreret/aftalt indlæg med “ekstern leverandør”? Så gider jeg ofte ikke læse med mere…..
    Jeg læser jo med for “at mærke” personen bag bloggen/blive rørt/få indsigt i en anden måde at gøre tingene på/udvidet horisonten lidt og hvis der så står, at dette her er et sponsoreret indlæg, så fred være med det, så kan jeg leve med det eller springe indlægget over, men jeg ved da så hvad jeg læser.

    1. Tak skal du have!
      Jeg har det selv på samme måde som dig. Selvom bloggeren er velformuleret, og der er flotte billeder, så er det bare begrænset hvor meget sponsorsnak, jeg lige kan holde ud at høre på. Særligt hvis det er produkter, som bare slet ikke passer til bloggeren.
      Så det er en god udvikling, for jeg tror der er mange som tillægger bloggeres holdning til produkter ekstra vægt, når de står i en købsituation. Men de er jo ikke eksperter, selvom det indimellem kan lyde sådan 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *