Fremtidens forbruger er kvinde

Jeg har set flere artikler som spår, at der kommer mere og mere fokus på kvinder som forbrugere af langt flere typer af produkter. Vi er jo vant til kønsopdelt, eller målrettet markedsføring om man vil, men det er noget nyt at produkterne i højere grad bliver designet til kvinder.

Denne her artikel fra Berlingske sætter fokus på den nye interesse som teknologi virksomheder viser kvindelige forbrugere. Det er interessant at se at kvindelige forbrugere på den måde får mere “magt”, og bliver anerkendt af teknologi virksomheder, som mulige forbrugere. Og hvor er det dejligt at der er fokus på noget andet end “pæne højtalere”, som af en eller anden grund altid bliver bragt på banen, når der diskusteres kvinder og “teknik”. Mænd kan også godt lide pæne højtalere 😉

 

jaloux

Og med mere fokus på kvindelige forbrugere, så kan vi forhåbentlig også, i fremtiden, komme lidt længere væk fra reklame som ovenstående. Forbrugerombudsmanden fandt ikke at denne reklame var i strid med markedsføringsloven, da det, at der optræder letpåklædte mennesker ikke i sig selv er markedsførings stridigt. Men det er dog sætningen “men den (reklamen, red.) var ikke specielt opsigtsvækkende i forhold til det generelle medie- og modebillede” som virkelig får mig til at krumme tæer. Er vi derude hvor det bare er helt almindeligt med halvnøgne mennesker og “røv” i store typer? Jeg studser stadigvæk når jeg møder den slags reklamer på gaden.

Og særligt busreklamerne fra privat hospitalerne, som italesætter brystoperationer som et helt almindeligt dagligs køb.. Jeg kan ikke forstå at det er i tråd med markedsføringsreglerne om sundhedsydelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *