Sover du godt om natten?

Selvom overskriften er lidt ildevarslende, så handler det her indlæg ikke om dårlig samvittighed, eller andre skrupler, som man kunne ligge søvnløs over.

Nej, det handler om en interessant artikel jeg fandt, som forsøger at påvise sammenhængen mellem skærmtid og søvn. Der er jo masser af gode råd om, at man skal mindske brugen af skærm for sine børn, men hvordan fungerer det egentlig for voksne?

Undersøgelsen viser en tendens til, at mennesker som bruger mere end 30 timer foran skærmen i deres FRITID, har søvnproblemer. Det svarer til ca. 4-5 timer om dagen foran skærmen, hvilket det hurtigt kan blive til, hvis du tæller telefon og hjemmearbejdsplads (om aftenen) med.

Det mere kuriøse ved undersøgelsen er, at skærmtid på arbejdet ikke giver søvnproblemer. En af forskerne siger : Overdreven computerbrug i fritiden hænger sammen med en næsten dobbelt så stor sandsynlighed for at lide af søvnproblemer. Det kan sandsynligvis skyldes en kombination af lyset fra computerskærmen, som hæmmer hjernens udskillelse af søvnhormonet melatonin, og så den generelle stimulerende effekt som computerbrug kan have på hjernen. Denne cocktail er uheldig i timerne op til man skal sove, siger professor Lars L. Andersen, som er en af forskerne bag undersøgelsen.

Så noget tyder på at hjernen enten har en “skærmkvote”, eller at hjernen er mere modtagelig overfor “skærmstøj” og lys om aftenen.

Jeg har for længe siden fjernet al elektronik fra soveværelset (på nær den gamle analoge clockradio fra 1990’erne), for jeg kan tydeligt mærke besværet med at nå søvnen, hvis jeg har set film eller arbejdet efter kl 20.00. Og hvis jeg havde gadgets i soveværelset, så ville jeg have svært ved at lade dem ligge!

Hvordan sover du?

 

 

Del gerne!
Print this pageShare on Google+0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

2 thoughts on “Sover du godt om natten?

  1. I skrivende stund (kl næsten 23) ligger jeg i sengen og svarer dig via min telefon. Så jeg har skærme herinde, men i perioder hvor søvnen driller fjerner jeg dem også ved aftenstid. Har altid haft så let ved at falde i søvn im aftenen. Efter jef har fået er barn som i perioder fucker helt op med min nattesøvn kan jeg lettere komme ind i en dårlig periode hvor jeg ikke kan sove.

    Mit barn hsr dog ingen skæmtid efter aftensmad, da jeg kan se det tager længere tids falde i søvn hvis fet hsr været blåt skærmlys involveret.

    Og nu blev jeg selv træt- så Godnat!

  2. Kære Stine!

    Godt at søvnen nåede til dig til sidst. Det er aldrig sjovt at ligge og stirre ud i mørket, og bare vente på at det bliver morgen.

    Jeg må tilstå, at efter jeg blev mor, så har jeg stort set aldrig problemer med at sove. På trods af mange natlige opvågninger! Jeg er som regel bare træt med træt på 😉

    Og helt enig i skærmtiden til børn, de bliver helt tydeligt påvirket af lyset. Og det gør ikke umiddelbart nogen forskel om de ser noget vildt, eller noget roligt..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *