Ikke mere brok fra dig

brok

 

Du kender det helt sikkert. Kollegaen som altid kommer hen og brokker sig højlydt..

Og flink som du er, siger” ja sikke noget” og “det er da også for galt”, i håbet om at vedkommende forsvinder igen hurtigt. Hvis du har den kollega, så kan jeg trøste dig med at du ikke er alene. Hvis det da er en trøst. For brokkende kollegaer er en af de hyppigste årsager til at medarbejdere siger op, og finder en anden stilling. Hvis du selv er brokkehovedet, så skal du overveje om du huske at brokke dig konstruktivt. Der er en væsentlig forskel på brok og reelle frustrationer.

Hvad med de kolleger som gør mere end at brokke sig?

Udover brok, så er der andre væsentlige ting som du kan overveje, hvis du gerne vil holde dig på god fod med dine kolleger.

Mine udvalgte punkter: (Listen er lånt herfra)

Stop med at afbryde andre, når de taler: Det er god stil at høre andre menneskers sætninger færdig, før du begynder din talestrøm. Der er selvfølgelig indimellem kollegaer som primært taler, bare for at høre sig selv tale, og der kan afbrydelse være nødvendig.

Du kommer for sent til møder: Der kan komme ting i vejen, naturligvis. Men det skal ikke blive en vane altid at dukke op 10 min efter mødet er startet.

Du kommer for sent til et møde, du selv har indkaldt til: Den giver sig selv. Hvis du har indkaldt, så har du også et formål, og en agenda. Du er sandsynligvis også ordstyreren, og den som skal præsentere, så for din egen skyld er det også en god ide at komme til tiden.

Du har indkaldt kollegerne til et møde uden dagsorden og klare mål: Disse møder er de værste at komme til som deltager. En ting er en brainstorming session over et lidt løst defineret emne. Men hvis det er en møde som bare er indkaldt til af vane, så er det spild af tid og dine kollegers goodwill.

Du tror, at du kan multitaske under møder: Denne her var kraftig fremherskende på mit gamle arbejde. Folk blev indkaldt til møder, hvor de kun skulle deltage minimalt eller kun havde en mening om ganske få ting. Og resten af tiden tjekkede de mails på deres telefon. Det er ikke nærværende, og det er ret respektløst overfor den som præsenterer.

Du holder højlydte samtaler ved dit bord: Jeg er netop rykket fra eget kontor til storrums kontor, og dette punkt kan jeg virkelig nikke genkendende til. Sørg for at have en samtalepolitik i dit område, så alle ved hvor og hvornår der må tales.

 

Jeg siger naturligvis ikke at du skal lynches, hvis du kommer til at gøre nogle af tingene engang imellem. We are only human after all 😉

Hvad gør din allermest irriterende kollega? Den person som får dig helt op i det røde felt? Brok? Højlydt snak?

 

Del gerne!
Print this pageShare on Google+0Email this to someoneShare on Facebook1Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *