Sommer genudsendelse #4 – om robusthed

chefen

Så er det tid til 4. og sidste genudsendelses indlæg denne sommer. Håber du har nydt de andre tilbageblik. I dag handler det om et af HR folkenes yndlingsord, nemlig “robust”.

Jeg tænkte at det var overstået i løbet af 2016. Nu skulle vi ikke høre mere om det at være “robust” og medarbejderne skulle ikke sendes på robustheds kursus, for at kunne klare disruption, stress, mosten og hvad arbejdsgiverne nu ellers ville kaste i hovedet på dem.

Robust for mig er ikke noget skældsord. På ingen måde. Jeg er altid selv blevet omtalt som robust, dog ikke i HR forstanden. Men der har været en tendens til at alle medarbejdere pludselig skulle finde sig i mere og i dårligere behandling, under dække af ordet robust. “Nå, nu er Ole gået ned med stress, men han var jo heller ikke særlig robust”. Det kunne jo også være at Oles chef ikke havde fået forventningsafstemt ordentligt med Ole. Og Ole, pligtopfyldende som han er, ikke fik nok hjælp til at prioritere sin tid, og derfor ikke kunne magte alle opgaverne på en gang. Ole ville gerne, men han kunne ikke, og han blev ikke bakket op af sin chef.

 

Tegn på dårlig ledelse

Jeg ser HR versionen af “robust” som et tegn på dårlig ledelse. Hvis medarbejderne skal finde sig i mere end hvad der almindeligt kan forlanges, uden at blive kompenseret, så siger de ikke op fordi de ikke er robuste. Så siger de op fordi de er for kompetente og gode til at finde sig i sådan en behandling. Jeg er ganske klar over at definitionen af hvad der almindeligt kan forlanges, er svær at sætte. Og grænsen flyder fra branche til branche. Men der kan sagtens sættes nogle grundregler op, og du kan også som medarbejder fornemme hvornår robust bare bliver et dække for dårlig ledelse. Hvis chefen altid sender dig emails kl 23 om aftenen, og forventer at du har læst dem inden du møder på arbejde næste dag, så er det ikke ok. Så er du nødt til at tage snakken med chefen, selvom det burde være chefen der selv passede på sin adfærd.

Der er forskel på mennesker, og nogle jobs og kulturer passede bedre til nogle end til andre. Men det er ikke fordi at medarbejderne er robuste. Det er fordi kemien passer. Robuste mennesker går også ned med stress, og er ikke uovervindelige.

Er du den robuste type? Eller har du også studset over “robust”, når du har læst jobopslag? Giv gerne din mening til kende i kommentarfeltet.

Del gerne!
Print this pageShare on Google+0Email this to someoneShare on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *