Følelsesmæssig intelligens – del 2

intelligens

I sidste uge bragte jeg et lille indlæg baseret på et interview med altid interessante Soulaima Gourani. Her kommer en lille opfølgning.

Jeg følger Huffington på de sociale medier, herunder også hendes nye projekt med fokus på trivsel, og arbejdsglæde, Thrive Global.

Forleden var der en artikel omhandlende den danske approach til trivsel og arbejdsglæde. Danmark ligger fortsat højt på listen over de gladeste lande i verden, hvor USA er faldet ud af Top10.

Thrive mener at grunden til den danske trivsel og glæde skal findes i netop den sociale og følelsesmæssige intelligens som Soulaima Gourani advokerer for. Den empati vi lærer vores børn allerede fra barnsben af, hvor der skal være plads til alle, og man skal vise hensyn. Den empati kan senere udvikle sig til en mere eller mindre udtalt version af emotionel intelligens.

Prøv at forestille dig at du i folkeskolen aldrig blev sat sammen med “den vilde dreng/pige” for at din adfærd kunne smitte af på vedkommende. At du i gymnasiet aldrig blev sat sammen med dem der aldrig lavede lektier (eller omvendt, hvis det var dig 😉 ) Du ville ikke have udviklet den grad af forståelse for andre mennesker og andre menneskers synspunkter og adfærd, hvis ikke du allerede fra barnsben blev udsat for det. Det at arbejde i hold og udnytte andres styrker, er åbenbart ikke selvskrevet efter amerikansk standarder.

Selve artiklen er ret kort, og kan ses her. Men den linker videre til en interessant artikel i CPHpost, som netop omhandler den danske folkeskole.

Jeg bliver ofte overrasket over hvor mange ting jeg har lært i min barndom, og som jeg tager for ganske givet, men som i virkeligheden er et udslag af dansk kultur, og ganske fremmed og nyt for mange andre.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *