Når arbejdspladsen indfører nye regler..

arbejdsgiver

Alkoholpolitik, rygepolitik, kærestepolitik, hvad skal indføres næste gang?

 

I disse sundhedsdage kommer der flere og flere tiltag fra arbejdsgiverne for at sikre medarbejdernes sundhed, og i sidste ende sikre at virksomheden er fuldt bemandet med arbejdsdygtige folk.

Jeg har for nylig skimmet igennem en del jobopslag som alle tilbyder sundhedsordning, fitness og frugtkurv. Det er en sjov udvikling at følge, da det tidligere var store sager, hvis der var en kantine tilknyttet arbejdspladsen! Det er nok lidt sat på spidsen, men sundheds “regimet” er virkelig slået igennem i løbet af de sidste 15 år.

På min egen arbejdsplads er det netop blevet vedtaget af al rygning er forbudt. Der er ingen dedikerede steder udendørs hvor du må gå hen, for du må simpelthen ikke gå ud og ryge i arbejdstiden. Jeg ved ikke om e-cigaret er undtaget, men som udgangspunkt alle former for røg.

Jeg er ikke selv ryger, så mig gør det ikke noget. Det er mere tanken om hvor grænsen går for arbejdsgiverens “ret” til at blande sig i medarbejdernes privatliv. Hvis du ikke må ryge på din arbejdsplads, og arbejdspladsen ligefrem tilbyder rygestop-kurser, kan du så sige nej? (skulle du have lyst til at stoppe, så kan du prøve at kigge her, Bliv røgen kvit *reklame*)  Hvad er så det næste arbejdsgiveren skal tage på sin kappe? Bliver det ansvaret for overvægtige medarbejdere, som de skal tilbyde diæter? Eller skilsmisseramte som arbejdsgiver skal tilbyde rådgivning for, at deres tilstand ikke går ud over arbejdspladsen?

Jeg ved det ikke, men jeg synes at grænsen mellem arbejde og privatliv efterhånden er ved at være ret mudret. Og jeg ville selv have det svært ved at min arbejdsgiver skulle blande sig i motion eller parforhold.

Hvor synes du grænsen går?

e-smøg
billige e-cigaretter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *