Assertiv kommunikation

assertiv

Assertiv? Er det et nyt djøf ord vi alle skal til at lære om?

Assertiv kommunikation er ikke et sprit-nyt djøf ord, bare rolig. Assertiv kommunikation er en måde at blive tydelig på, en metode til at få mere gennemslagskraft på i dine samtaler. Du kan sige at det er en mere direkte kommunikationsform, og du har sikkert bemærket at mange af dine “rollemodeller” taler direkte og uden alt for mange tøvende ord.

Det er et af de vigtige punkter i assertiv kommunikation. Du skal skære overflødige tøvende ord fra. Ord som “måske”, “jeg satser på” og  “jeg tror” er med til at minimere din gennemslagskraft, for du kommer til at virke usikker på din egne ord. Det er lidt uheldigt, både i arbejdssammenhænge og i privaten. For alle vil gerne fremstå som værende selvsikre og overbevisende. Du har sikkert hørt amerikaner tale, og lagt mærke til deres evindelige “like”. “And so like, you know like,  it’s like..” . Det er i min optik et præmieeksempel på hvordan man ikke skal tale, hvis man gerne vil have sit budskab klart igennem.

Du kan evt prøve at tælle for dig selv, hvor mange gange andre omkring dig starter sætninger med “måske” og “jeg tror”, og så overveje hvad du synes om deres ideer. Og hvordan du ville have syntes om deres ideer, hvis de blev præsenteret uden de tøvende fraser?

Kommunikation

Jeg har netop overstået andet modul i en lederuddannelse, som jeg tager hos Djøf i øjeblikket. Modulet var bygget op om kommunikation og konflikthåndtering. Vi lavede rigtig mange rollespil, baseret på situationer ,som vi havde med “hjemmefra” for at se hvordan vi kunne gribe samtaler an, og hvad vi ikke skulle sige. Og det var påfaldende så få ændringer der skulle til, før den modstående part egentlig godt kunne acceptere kritikken eller var villig til at ændre sin væremåde/arbejdsopgaver. Metoden var assertiv, og vi øvede både kritik og det at bede at om noget.

Jeg har ikke selv personaleansvar, og får det heller ikke i mit nye job. Men jeg er projektleder på mange projekter på tværs af organisationen, og jeg råder over nogle af mine kollegers ressourcer, hvilket gør det til en ledelsesmæssig gråzone. Hvordan kan jeg få mine kolleger i mine projektteams til at prioritere mine opgaver, fremfor de opgaver som alle andre kommer med? Og hvordan giver jeg negativ feedback til mine kolleger?

Det var en meget inspirerende workshop, og jeg blev opmærksom på, at jeg godt kan være lidt for hård i min måde at tale på, når jeg beder andre om noget. For mig handler det meget om at tilpasse min kommunikation til modtageren. Og det er enormt svært, og jeg skal virkelig øve mig. Især det med at bede andre om noget. Der skal jeg være rigtig god til at skære opgaverne til, afhængigt af hvad det er for en kollega. Og huske at direkte sige” Jeg vil gerne bede dig om xxxx”. Fremfor at sige “Vi skal også lige have kigget på xx”, for det er for vagt og ukonkret. For hvem er vi? Hvem tager så teten?

Det er work in progress, og jeg håber at jeg bliver god til det snart!

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *