Hvad gør du, når dine kolleger møder op i festtøj?

dresscode

Korte toppe, kondisko, jeans med huller. Hvor går grænsen på dit kontor?

 

Firmaet har måske en dresscode politik, måske ikke. Der er ikke mange danske firmaer som har en nedskreven politik for hvordan medarbejdere bør gå klædt.

Og det er et ret prekært emne. Hvordan imødekommer man medarbejdernes ønsker om at gå i moderne tøj, men stadig bevarer en professionel approach?

Jeg var engang på et kontor, hvor ledelsen var nødt til at have en snak med nogle af studentermedarbejderne, da deres påklædning “forstyrrede” de andre medarbejdere. Der var særligt en rigtig køn pige, som i løbet af sommeren ofte dukkede op i hotpants… Ikke meget længere end et par underbukser. Og det var lidt svært for de mandlige ansatte, og gav anledning til sladder.

I princippet burde fagligheden være i højsædet, og ikke ens fremtoning, men i den virkelige verden bliver vi alle bedømt på vores ydre.

Jeg har tidligere læst om et amerikansk eksempel, hvor en HR chef mødte ind til et helt kontor som sladrede om en nyansat kvinde. Kvinden var mødt op på kontoret i et læderantræk med lidt goth toner. HR chefen tog hende med det samme ind i et andet lokale. Der sagde hun helt stilfærdigt, at det var et rigtig fint sæt tøj til festbrug. Men på netop deres kontor var dresscoden “business casual”, så læder var ikke i orden. HR chefen beklagede at dresscoden ikke var blevet kommunikeret tydeligt ud, og spurgte om medarbejderen havde mulighed for at smutte hjem og skifte? For ellers havde hun en t shirt med firmaets logo til at ligge, som medarbejderen kunne tage på resten af dagen.

Det var en ret fin måde at gøre det på, i min optik. Tage konflikten med det samme, og gøre det klart for medarbejderen at det ikke er vedkommende som der er noget galt med, men at dresscoden for virksomheden dikterer nogle retningslinier som ikke kan omgås.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *