Sådan slipper du for dine kollegers smalltalk…

sporet

Åh nej, nu kommer Bente.. Det betyder 30 mins monolog om børnebørnene..

 

Smalltalk er godt. Og det er rigtig vigtigt at have en god relation til dine kolleger, både i forhold til dine opgaver og din trivsel. Men vi kender alle hende eller ham der stiller sig op ved dit bord under påskud af at have et rigtig ærinde, men i virkeligheden er ved at gøre klar til en længere historie om lille gubbes første dag i børnehaven, eller seneste jagttrofæ.

Og det er bestemt også vigtige emner at dække, men lige nu sidder du med en deadline som bare ikke kan vente, og du kan ikke rigtig rumme at være den gode lyttende kollega. Hvad gør du så?

Må jeg lige afbryde dig et øjeblik?

En venlig henstilling er nogle gange rigeligt for at få kollegaen til at holde fokus på bolden. Du kan se at Anders er på vej, han stiller sig op og begynder med at spørge om en rapport. “Det var vist nok den vi talte om i onsdags, eller måske var det torsdag.. Eller jeg er sikker på at det var fredag, for vi gik ud og fik øl lige bagefter. Det var virkelig et godt sted i Kødbyen, det skulle du tage og prøve, blabla smalltalk bla”. Og sådan er Anders på vej ud af en tangent. Men du kan stadig nå at redde den, på en venlig måde ved at sige “Undskyld Anders ,må jeg lige afbryde dig et øjeblik?”, og så spørge lidt mere konkret ind til hans rapport problem, og sige at den rapport finder du frem hurtigst muligt.

Undskyld, jeg skal lige være helt sikker på at jeg har forstået det rigtig

En måde at få kollagen tilbage på sporet, er ved at overtage samtalen på en mere indirekte facon, og få kollegaen til at fokusere på det oprindelige emne. Ved at spille forståelseskortet, kan du flytte fokus fra børnebørns historien, og tilbage til arbejdet. Hvis det afføder en ny afsporing, så kan du prøve den næste mulighed herunder.

Det lyder virkelig spændende. Jeg har en deadline lige nu, men kan vi ikke drikke kaffe sammen om et par timer?

Den sidste version er den mest ærlige og direkte. Uden at det overhovedet bliver uhøfligt, for alle har (forhåbentlig) forståelse for at der er arbejde der skal gøres.  Når kollegaen er ved at trække luft ind til at fortsætte fortællingen om weekendens udskejelser, så bryder du ind med din deadline situation, og spørger om i ikke kan drikke kaffe sammen senere, for du vil nødigt gå glip af den gode historie.

 

Jeg holder meget af mine kolleger, og deres historier, men der er en tid og en plads til alting. Og selvom det passer din kollega med en lille snakkepause, så er det ikke sikkert det passer dig. Så i stedet for at bare lytte og blive irriteret på din kollega, så sig fra på en pæn måde. Din kollega vil i mange tilfælde også kunne mærke at du ikke er engageret, men de ved ikke hvilke deadlines du har. Så du kan hurtigt blive stemplet som værende sur og gnaven. Det er der ingen grund til.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *