kollega
Karriere

Kan du mærke den dårlige stemning?

Posted on

 

Eller lægger du slet ikke mærke til om dine kolleger er glade eller triste? 

 

På fremtidens arbejdsmarkedet skal vi alle være agile, og digitale, og en masse andre bullshit buzzwords. Men det jeg tror bliver det allervigtigste, er at være empatisk. Robotter kan ikke vejre en stemning, eller se på din kollega at hun føler sig trådt over tæerne, og derfor agerere lidt passivt-agressivt (det er der iøvrigt også mange mænd som ikke kan 😉 )

Derfor er din empati et vigtigt kort at have med dig. Og hvis du ikke er naturligt empatisk, så kan du heldigvis lære det. Jeg er selv ret god til at opfatte stemninger, men tilgengæld er jeg enormt dårlig til at handle på dem. Jeg ved somregel aldrig hvad jeg skal sige, og får sagt noget upassende.

Hvorfor er der ingen kage?

F.eks havde jeg en kollega, som havde stået for at arrangere et fint arrangement med gode taler, og spændende mennesker. Men den feedback hun fik, var at folk var skuffede over at der kun var frugt i pausen (underforstået, hvorfor er der ingen kage? ) Det var ikke hendes beslutning, for stedet serverer slet ikke kage. Men alligevel kom mange forbi, og klagede over den manglende kage. Til sidst kunne hun ikke børste det af sig, og hun blev ked af det. Det er en lille ting, men netop derfor er det også ekstra irriterende. Jeg havde ikke deltaget i arrangementet, og da hun fortalte om oplevelsen dagen efter, så var det tydeligt for alle. Hun følte sig forsmået, og dårligt tilpas. Jeg prøvede med at det jo ikke var hende der havde valgt stedet, og at folk jo havde syntes at det var godt alligevel. I løbet af dagen blev vores kolleger ved med at komme fordi, og der landede adskillige “stikpiller” om den manglende kage.

Jeg kunne sagtens sætte mig ind i hendes følelser, hvor hold nu op hvor kan folk være smålige! Men jeg fandt aldrig på noget forløsende at sige til hende.

Motivationsaksen

Senere er jeg kommet i tanke om denne artikel fra Bro, som på fineste vis guider til hvordan bestemte typer af mennesker motiveres. Min kollega fra eksemplet vil jeg umiddelbart putte i kassen “motiveret af social balance”. Hun havde havde planlagt alt til punkt og prikke, og alligevel var der en ting der smuttede, og det udløste en social reaktion.

I situationen kunne jeg have motiveret og trøstet hende ved at sætte ekstra meget pris på hendes indsats, og italesat indsatsen højlydt ved frokostbordet, så vores kolleger kunne høre at hun havde gjort en stor indsats.

Jeg har printet oversigten, og hængt den op ved min plads. Jeg vil forsøge at sætte mine kolleger og projektdeltagere ind i oversigten, så det bliver mere klart hvordan jeg kan motivere dem. Jeg er ikke leder, men i almindelig omgang med kolleger, så kan den stadig gøre nytte. Om ikke andet, så kan jeg forhåbentlig undgå flere akavede situationer med pinlig tavshed fra min egen side 😉

One thought on “Kan du mærke den dårlige stemning?

  1. Åh ja anerkendelse af ens kolleger eller ansatte er altid meget vigtig.
    Jeg har arbejdet som leder i mange år og har altid prøvet, at have ekstra fokus på trivsel.
    Meget fint skema du har, det har jeg ikke set før, men det er jo rigtigt a vi er forskellige og drives eller motiveres forskelligt, så super godt skema:-)
    God søndag ønskes!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *