keder
Blandede bolcher

26 ting du kan gøre, hvis du virkelig keder dig på arbejde

Posted on

Det kan ikke altid være lige morsomt at være på arbejde..

Så hvis du virkelig keder dig, så her kommer en hel række gode tips til hvordan du alligevel kan bruge din tid lidt fornuftigt. (fremfor at styre direkte mod facebook)

Emails
  1. Gå igennem dit spam filter, og tjek at du ikke har noget ægte til at ligge der!
  2. Unsubscribe fra alle overflødige nyhedsbreve. Du har garanteret skrevet dig op til alt for mange både faglige og knap så faglige nyhedsbreve, og helt ærligt.. Læser du dem overhovedet? Nej vel? UD med dem!
  3. Skriv dig op til et nyt fagligt nyhedsbrev. Kun et, og det skal være super relevant.
  4. Prøv en ny email strategi. Du har sikkert hørt om Stephen Coveys 7 regler, hvoraf zero inbox metoden er inspireret, eller David Allens 2 mins regel. (Hvis en mail kun tager 2 min eller mindre at svare på, så få det overstået med det samme!) Nu har du endelig tid til at prøve noget nyt af, og se om det hjælper dig. Du får alligevel ikke lavet noget andet fornuftigt, så sæt igang!
  5. Skriv til nogen i dit netværk og forslå en kaffe aftale. Nogle gange er forventningens glæde en meget stor motivationsfaktor og hvis du kan få overtalt en gammel kollega eller chef til en kop kaffe, så kan det hjælpe med at motiverer dig i dit daglige arbejde, indtil mødet finder sted.
  6. Få opdateret din email signatur. Er den præcis? Kunne den være mere personlig, eller på anden måde optimeres?
  7. Hvis du virkelig keder dig, og det har stået på i et stykke tid, så overvej hvad du vil kunne gøre i din nuværende stilling for at gøre det mere interessant. Har du brug for videreuddannelse, eller et kursus eller er der et nyt projekt som du rigtig gerne vil være med på? Skriv det ned og send det til din chef i en mødeindkaldelse.
Oprydning på PC’en
  1. Ryd op på din desktop! Hvor mange billeder og løse filer har du lige til at ligge der?
  2. Lidt i forlængelse af ovenstående, lav et system for dine filer. Opret foldere med sigende navne (ikke bare “onsdag diverse”) og få lagt filerne på plads.
  3. Fjern dine personlige filer fra din arbejdspc. Jeg ved godt at alle har private ting til at ligge på deres arbejdspc, men det er bare ikke så smart. Hold det begrænset, og husk at lave en folder som hedder “privat”. Endelig ikke på din desktop!
  4. Gør din pc rigtig ren. Rens tastaturet (det er seriøst en bakteriebombe), skærmen og hele balladen.
Dit skrivebord
  1. Fjern dit papir, og læg det i ægte mapper. Det meste kan nok bare smides ud, men vigtigst er at du får styr på det.
  2. Hvis du har skabe, så tjek lige at du ikke bare har brugt dem som skraldespand.
  3. Få opdateret dine kontorartikler. Hvor længe har du brugt den der halvdårlige kuglepen som du fik på et kursus sidste år? Smut ned på lageret, og hent de ting du reelt har brug for. Resten smider du ud!
  4. Overvej om du skal have et nyt billede op, eller noget andet som kan motivere. Hvis du sidder i storrum som jeg, så er det begrænset hvor personligt ens bås kan blive, men der er somregel plads til et lille billede eller en plante på bordet. Det hjælper alt sammen, og motiverer ved sin blotte tilstedeværelse.
Selvstudier
  1. Hvis du keder dig, så overvej om der er nogle bøger som kan inspirere dig i din karriere. Måske e-bøger som du kan downloade med det samme, og gå igang med.
  2. Se en inspirerende TED talk. Jeg har tidligere linket til et par her og her.
  3. Find en sej podcast som du kan blive inspireret af. Podcasts er det nye sort, og en hurtig søgning kan give dig uendelige muligheder på både dansk og engelsk.
  4. Find et godt fagligt netværk at melde dig ind i. Jeg har lige selv meldt mig til et nyt djøf netværk, som jeg glæder mig meget til at starte op i.
  5. Afsøg Linkedin efter nye netværkskontakter. Måske er du interesseret i et brancheskift, så kan du med fordel finde personer som arbejder i den nye branche som evt. kan rådgive dig. Linkedin har en ny funktion som hedder “Karriererådgivning”. Her kan du tilmelde dig, hvis du gerne vil have forslag til en person som kan rådgive dig indenfor samme eller anden branche, indenfor bestyrelsesarbejde og meget mere.
  6. Find nogle interessante konferencer. Det hjælper altid at komme lidt væk fra kontoret, og en del konferencer er faktisk gratis, så du ikke behøver at argumentere meget for at komme afsted.
  7. Find en mentor.
  8. Forbered din lønforhandling. Det er en øvelse som pågår hele året, og når du sidder og keder dig så kan du med fordel få overblikket over dine succeser og resultater i løbet af året.
  9. Opdater din Linkedin profil. Sørg for at dine kompetencer, billede og profiltekst er helt up to date. Hvis nu der skulle komme en headhunter forbi, så gælder det om at være forberedt.
  10. Del nogle motiverende artikler på Linkedin eller nogle gode citater på Instagram. Glæde og motivation skal spredes, og du kan ligeså godt starte selv.

11. Eller bare gør ingenting. Nyd at der ikke sker noget, og sid og kig lidt ud i luften. Det kan også være meget helende at blot trække vejret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *