service
Inspiration

Er du kommet for langt væk fra dine kerneopgaver?

Posted on

 

Bestilling af rejser, mødeforplejning, kontorartikler, rejseregnskab.. men jeg er jo bare jurist?

Inspireret af denne klumme.

Man kan også få effektiviseret arbejdspladsen så meget, at der skabes unødvendige benspænd for dig selv og dine kolleger. Alle kontorassistenterne er efterhånden sparet væk. Det er absolut ikke dem som har de dyreste lønninger, tværtimod fristes man til at sige. Men det er dem som ikke synlige, og umiddelbart skaber en værdi på bundlinjen. Dem som ordner rejseregnskaber, hjælper når printeren er i stykker, kender procedurer for hvordan man tager imod de nye medarbejdere, ved hvor alt skal konteres henne. De medarbejdere er løbende blevet sparet væk. Det har været det samme i alle mine jobs. Der er blevet overladt mere og mere til den enkelte medarbejdere, istedet for at lade nogle opgaver være centraliseret, og hvile på 1 eller 2 medarbejdere.

Det har ført til rigtig meget ekstra arbejde for rigtig mange mennesker. Forstil dig at du kunne møde ind på dit arbejde, og ikke skulle bestille kaffe til mødet selv. At du ikke skulle sætte dig ind i 7 forskellige IT systemer for at bestille frokost, og ikke selv ordne dit rejseregnskab. Hvis der nu sad en Svend eller en Annette, og havde fuldstændig tjek på alt med kontering, bilag ,og it systemer, og du blot skulle spørge pænt? Ville det ikke være fantastisk for din performance, at du kunne koncentrere dig om det du egentlig er god til?

Alt for høje forventinger til individet.

Jeg synes det er vildt så meget der bliver forventet af medarbejderne idag. Alle de systemer, procedurer og politikker som slet ikke har noget med den egentlige opgave at gøre. Og hvad der er endnu mere tankevækkende er, at folk som arbejder med service som Svend og Annette, bliver betragtet som lavstatus. Dem som får kontoret til virkelig at glide, de bliver sparet væk.

Jeg ville ønske at service erhvervet eller support funktioner om man vil, blev taget mere seriøst. Det er enormt vigtigt, og danskere er generelt virkelig dårlige til det. Og hvis det samtidigt kunne afhjælpe stress hos kollegerne, så forstår jeg ikke hvorfor alle “assistent” jobs ikke skal besættes. Kalkulen bagved, som går på at spare lønomkostninger, men på længere sigt bliver dyrere for firmaet fordi kerneopgaverne ikke kan nås.. Det giver ingen mening!

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *