motion
Inspiration, Karriere

Dyrker du motion med dine kolleger?

Posted on

30 min om dagen.. Ja, den er nok feset ind hos de fleste.. Men gør du det?

 

Der har været og er mange kampagner i det offentlige rum som skal motivere os til at dyrke mere motion i hverdagen. Flere og flere har stillesiddende arbejde, og børns leg bliver mere og mere centreret om maskiner som ikke indbyder til de store armbevægelser. Den kampagne som jeg husker bedst er “30 om dagen”. Som i hvis du får pulsen op i 30 min om dagen, så minimerer du risikoen for forskellige sygdomme, og forbedrer din kondition.

Det er alt sammen meget fint, men hvordan får man så tid til at dyrke al den her motion? For hvis du har stillesiddende arbejde, transporterer dig i tog eller bil dagligt, og iøvrigt arbejder længe, så er der ikke meget tid tilbage på en almindelig hverdag.

Her kommer dine kolleger så ind i billedet. For i skal jo alle holde nogle pauser i løbet af dagen, så hvorfor ikke kombinere en af pauserne med lidt træning? Her tænker jeg ikke sveddryppende crossfit eller HIIT i 30 min. Mere udstrækning eller et par yogaøvelser i 10 min. På min arbejdsplads er der flere hold i de forskellige afdelinger, som har indført en motionspause. Der er nogle som laver mere yoga baserede øvelser, lunges, og wall-sits. Og så er der andre som træner med elastik. Bare 10 minutter i løbet af formiddagen. Der er en af kollegaerne som kender nogle gode øvelser, og så træner alle med. Det er da nemt!

Rigtig mange fordele ved motion i arbejdstiden

Der er mange fordele ved at træne lidt i arbejdstiden. Både at du sparer lidt tid senere på dagen, du får strukket din krop ud, og du er sammen med dine kolleger om noget andet end arbejde. Det at have et socialt holdepunkt i dit team eller afdeling må endelig ikke underkendes.

De 10 min kan naturligvis ikke helt erstatte en løbetur eller lignende, men det er et rigtig godt supplement. Og hvis du gerne vil igang med at træne, så kan det også være en god blid start at tage den på kontoret.

Mangler du inspiration, så har Iform et par gode programmer, og du kan bytte øvelserne ud som det passer dig bedst. Jeg vil helst ikke ned og ligge på gulvet på kontoret af mere hygiejnemæssige årsager, men hvis du har et sted som er renere, så kan der jo sagtens laves gulvøvelser. Og hvis du som jeg er en blazer type, så er det en god ide at have en tshirt med i tasken, så du kan skifte inden træning.

Nu tænker du “jeg har da overhovedet ikke 10 mins pause i løbet af dagen”! Men det har du helt sikkert hvis du tænker efter. Om ikke andet så bør du prioritere en motionspause. Husk at det også kan være 10 mins rask gåtur rundt om din bygning eller i området ved dit kontor. Frisk luft vil have en rigtig god effekt på din hukommelse, og lidt gang i blodomløbet sender frisk blod til hjernen.

 

 

NB: hvis du kun har 1 mins pause ved dit bord, så kan du overveje denne siddende maveøvelse. 

 

 

One thought on “Dyrker du motion med dine kolleger?

  1. Det er rigtigt godt med motion på arbejdspladsen og i arbejdstiden.
    Jeg underviser mine kollegaer i 15 min. 2 gange om ugen i det vi kalder pausegymnastik.
    Alle medarbejdere har fået tildelt en trænings elastik, vi har indkøbt yogamåtter og oveni købet fået installeret en træningsvæg med forskellige redskaber inkl. fladskærm med video øvelser.
    Jeg bruger kopipapir pakkerne som vægte ved styrketræning, bruger gangene til let løb mv og låner kontorlokale til at udfører meditationsøvelser mv.
    På personaledage har vi altid indført et punkt med bevægelse, hvor enten jeg eller en ude fra laver øvelser inden vi går videre til næste punkt.
    Det er nået vi prioritere højt og noget ledelsen er stor fortaler for og selv deltager i.
    Jeg ville ikke kunne undvære det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *