Notice: Trying to get property of non-object in /var/www/corporatemor.dk/public_html/wp-content/plugins/wordpress-seo/frontend/schema/class-schema-utils.php on line 26
Inspiration, Karriere

Hvordan siger du nej til “kvindearbejde” på arbejdspladsen?

Posted on

Henter du ikke lige kaffe til os?

Du vil gerne være med i klubben, ikk mulle? Presset er stort for at være den gode teamplayer, og ikke blive opfattet som snerpet, feminist, eller hysterisk. Alle disse dejlige ord som vi kvinder ofte bliver påklistret. Men samtidigt er det også ret frustrerende, at det altid er dig der bliver bedt om at tage referat, hente gæster i receptionen, kopiere inden mødet og andre opgaver i “kvindearbejde” kategorien.

Kvindearbejde er måske lidt hårdt defineret, men det er baseret på egen erfaring. På de arbejdspladser jeg har været, så er det 99% sikkert at kopiering, referater, mødeforplejning og lignende, er blevet udført af en kvinde. De sociale arrangementer bliver overordnet arrangeret af kvinder. Jeg har været i både mandsdominerede og kvindedominerede afdelinger, og mønsteret var det samme.

Det er ikke sikkert at din chef eller kolleger overhovedet tænker over det. Men hvis du først er startet på at være hende som henter ting og er “pligtopfyldende”, så er det svært at trække i land. For selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden, det er en af grundene til at vi går på arbejde. Team work og sparring er essentielt. Men derfra og til ALTID at være den som henter kaffe, tømmer opvaskemaskinen, eller sørge at for der er kopier af dagsordenen, der er der altså et stykke. Særligt hvis det ikke er en del af din jobbeskrivelse.

Men hvad kan du helt konkret gøre?

Det er ikke nemt at sige fra. For du kommer til at fremstå som om du ikke vil hjælpe, eller er for “fin” til den slags. Så den skal ikke vinkles som om det er synd for dig, men istedet vinkles som en gevinst for alle.

Der er heldigvis noget at gøre, for selvfølgelig skal du ikke finde dig i at påtage dig opgaver, som du ikke føler dig tilpas i. Der er forskel på at være flink og hjælpsom ved lejlighed, til altid at være den som tager den “sure” tjans.

Hvis du synes at du sidder med en eller flere opgaver, som ikke burde være hos dig, fordi det a) ikke er en del af dit job, eller b) slet ikke udfordrer din faglighed, så skal du tage en snak med din chef. Under fire øjne, for hvis du tager samtalen i plenum, kan det hurtigt lyde som en anklage.

Du skal fortælle din chef at du føler dig fastlåst i en bestemt rolle og gerne vil udfordres mere. Du kan evt. foreslå at referat tjansen skal gå på omgang for at skabe mere dynamik i gruppen, og få flere engageret i mødet. Turnusordning på tømning af opvaskemaskinen. Nogle af de mere praktiske løsninger kunne du også bringe op på et afdelingsmøde, hvor du konstatere at du x antal gange i denne uge har gjort sådan og sådan, men at din tid er knap, og du derfor forslår en turnusordning. Det er en god ide at tage den med din chef inden et afdelingsmøde, for at sikre at vedkommende står bag dit forslag. Det vil have mere tyngde hvis chefen også står bag det, og det vil også sikre at arbejdet faktisk bliver udført.

Det kan ikke altid være sjovt eller udfordrende

Der vil altid komme opgaver som ikke er sjove. Det kan vi ikke undgå eller planlægge os ud af. Men lige denne her type opgaver, der skal du overveje om det er det værd at du udfører dem hver gang. Nogle gange kan det være fristende at udføre nogle manuelle opgaver selv, fordi det at uddelegere opgaven vil tage lige så lang tid. Men der er noget symbolværdi i det, og du skal gøre op med dig selv om du vil være hende der tager referatet, henter kaffe etc. hver gang, eller om posen med opgaver bør rystes.

Hvis du har gode forslag til hvordan man konkret kan adressere en problemstilling med en opgave som man ikke trives med, så meld gerne tilbage i kommentarfeltet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *