oprydning
Blandede bolcher

Har din computer brug for Marie Kondo?

Posted on

Forårsrengøring. Bare ordet i sig selv har en nærmest zen-agtig fornemmelse.

 

Hvis du minder lidt om mig, så er det god plads på dit fysiske skrivebord. For du har kun en bunke med papirer… Til gengæld ligger ALT i samme bunke.. Min computer lider lidt under samme oprydnings “teknik”. Jeg er en okay struktureret person, men jeg kan ikke fordrage at journalisere og arkivere.. Og det kommer jævnligt tilbage og bider mig i halen. Heldigvis for mig, så har jeg et godt arkivsystem i min mail, og en rigtig god hukommelse, som lader mig genfinde mange ting..

Men igen, så er det ikke holdbart, og jeg vil gerne kunne bruge min hjernekapacitet på andet end at huske hvor jeg sidst gemte et dokument..

Jeg er god til oprydning og til at holde orden på mit virtuelle skrivebord. Der ligger ikke løse filer og skæmmer for baggrundsbilledet. Jeg har oprettet mapper, og drag and drop er jeg rigtig god til. Men engang imellem så er det nødvendigt med den store forårsrengøring.

Hvis du har det på samme måde, så kommer der her lidt tips til hvordan du kan angribe den opgave, på bare 5-10 min.

Oprydning på skærmen og i browser

  • Slet alle de følgende ting på din skærm: screenshots, gamle dokumenter eller filer, tilfældige downloads, noter som du ikke har brugt. Derefter tømmer du “papirkurven”, og pludselig føles din computer som ny igen! Du kan evt. friske dit baggrundsbillede op med et nyt og tidssvarende.
  • På din proceslinje eller taskbar (fanen nede i bunden af billedet, hvis du er pc bruger) fjerner du de programmer som du ikke bruger ofte. Baren er til for at hjælpe dig, og det giver ikke mening at have Photoshop til at lægge som genvej, hvis du altid arbejder i excel. Du højreklikker blot og trykker på “Frigør fra proceslinie”. Bum! Ikke mere støj til at fjerne fokus fra de programmer du har brug for.
  • Fjern gamle genveje fra dit skærmbillede. Du ved den genvej du lavede til en bestemt hemmelig folder til det projekt du arbejdede på for 18 måneder siden, og som var virkelig vigtig dengang? Ud med det!
  • Ryd op i dine links. Du bruger sandsynligvis en browser i dit arbejdsliv, og der kan hurtigt komme mange links. Få lavet nogle mapper, så du kan finde rundt i dine links, og slet dem som du ikke bruger. Alternativt kan du lave en “husk” eller “Læs senere” mappe til de diverse links som du ikke er klar til at skære væk i denne oprydning.
  • Få organiseret din browser bar, så alt hvad du bruger oftest ligger først, og resten er gemt væk. Det vil også hjælpe dig til at undgå for mange overspringshandlinger. Vi mennesker bliver forført af for mange valgmuligheder, så hvis du blot har 4-5 knapper du kan trykke på og resten er gemt i en mappe, så slapper din hjerne mere af.
  • Hvis du har mere tid, så giv endelig dit fysiske skrivebord en tur også. Ud med gamle kopier, og få sat de vigtige dokumenter i mapper.

 

Rigtig god fornøjelse, og forhåbentlig overblik.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *