Notice: Trying to get property of non-object in /var/www/corporatemor.dk/public_html/wp-content/plugins/wordpress-seo/frontend/schema/class-schema-utils.php on line 25
fejl
Blandede bolcher

Lavet en dum fejl? Sådan kan du undgå at gøre det igen

Posted on

Hvis du ikke laver fejl, så laver du ikke nok!

Det er min chefs ordsprog, og det er jeg virkelig taknemmelig for. Nulfejls-kultur arvler i min optik en frygt for at gøre noget, sætter en stopper for selvstændig tænkning. Og lysten til at tage ansvar daler kraftigt fordi du ved at det er din r** som ryger, hvis der er noget som går galt!

Jeg laver ret mange fejl.. De fleste kan reddes uden at jeg behøver at involvere min chef, men indimellem stikker det desværre af, og jeg kan ikke selv hale den i land..

Så er det vigtigt at have en god chef, og vigtigt at have et godt åbent forhold til samme, så tingene kan snakkes igennem. For vi laver allesammen fejl. Hver dag! Det er ikke optimalt, men det er meget menneskeligt.

Derfor vil jeg gerne dele ud af mine dyrt købte lærepenge, og fortælle om de ting som mine fejl har lært mig..

Brug dine værktøjer

I denne teknologiens tidsalder er der meget hjælp at hente til de helt basale ting. F.eks. stavekontrol! Brug dit skriveprograms opsætninger, selvfølgelig ikke blindt for selv Microsoft er ikke super staver, men til at få en indikation af hvor dokumentet halter. Hvis du skriver mails, så gør det samme. Jeg er slem til at glemme at gøre det, hvis jeg skriver fra telefonen, men der er flere staveapps som kan hjælpe.

 

Brug dine kolleger

Det værste jeg ved er at bede om hjælp. Så, nu er det sagt. Jeg er vokset i en familie hvor man blev hånet hvis man ikke selv kunne klare sine problemer. Og det ligger dybt i mig at hvis jeg beder nogen om hjælp, så bryder de ud i hånende tilråb, og vil for evigt se ned på mig…Det er dog endnu aldrig sket i mit arbejdsliv, og jeg tvivler stærkt på at det nogensinde gør (og hvis vil jeg nok skifte job asap). Frygten, omend fuldstændig ubegrundet, er der dog endnu.

Men jeg kan ikke selv finde ud af alting, og har derfor brug for andre. Endnu en erkendelse som har været lang tid undervejs. Derfor gør jeg mit bedste for at involvere mine kolleger så tidligt som muligt i processen. Deres perspektiv er nemlig et helt andet end mit, og de ser ofte nogle aspekter som jeg aldrig ville have tænkt på. Så når jeg får en ny opgave som jeg ikke har prøvet før, så starter jeg ofte med at få klarlagt hvilke af mine kolleger som ville kunne hjælpe mig. Jeg tager ikke fat i dem før jeg selv har fået et overblik over opgaven, men det hjælper at vide præcis hvem jeg kan tage fat i.

Husk at give en status

Feedback til chefen og status på dine opgaver er en ting som jeg benytter mig en del af. Jeg laver en gang om måneden en status email, hvor jeg high lighter de 8-9 ting som er mest kritiske lige nu. Og så skriver jeg en  status på dem. Det for det første giver mig overblik over mine opgaver, så jeg ikke taber noget mellem to stole. Og for det andet giver det min chef en mulighed for at se hvor vi er på vej hen. Således er der mulighed for at hive i bremsen, hvis der er noget som skal stoppes, eller ændre retning, før det går galt.

 

Tænk på fejlen som en læring

Man lærer af sine fejl. Det har du nok hørt før. Jeg synes personligt at det er enormt irriterende at lære af noget som er gået galt. Men ikke desto mindre så lærer jeg faktisk noget af at få det demonstreret på den hårde måde. I det øjeblik hvor fejlen indtræffer har jeg dog mest lyst til at grave mig ned. Jeg tager det altid enormt personligt, når jeg laver fejl. Nok mere personligt end det egentlig er nødvendigt, men igen så er jeg farvet hjemmefra. Jeg har erfaret at det er godt at få snakket fejlen igennem. Selvom det ikke er rart imens, og fejlen gnaver i din personlige stolthed, så er det bare godt at få vendt med chefen eller en kollega, og få et andet perspektiv. Måske kan hele firmaet lære noget af fejlen? Måske kan det bruges til at belyse at der er et område som har behov for en ny sagsgang? Der er flere ting man kan tage med fra en fejl.

 

Jeg håber at du kan bruge nogle af mine erfaringer, og om ikke andet, så kan du være forvisset om at du ikke er den eneste som laver fejl 😉

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *