Notice: Trying to get property of non-object in /var/www/corporatemor.dk/public_html/wp-content/plugins/wordpress-seo/frontend/schema/class-schema-utils.php on line 26
balance
Life Hacks

Work/Life Balance – praktiske tips til en balanceret hverdag

Posted on

Work life balance er altid en udfordring

Nogle gange kører rutinen fint derud af,og andre gange sker der en lille bitte ting, som får hele balance øvelsen til at vælte. Man kan strukturere sig ud af meget, men ikke alt. Og børn er bare nogle værre wildcards, man ved aldrig hvilket humør de er i.

Min hverdag kører ret meget efter den samme devise hver dag. Jeg har et barn i skolealderen som skal møde senest kl 8.00, og et børnehavebarn som skal med bussen til udflytterbørnehaven senest kl.8.15. Så vores morgen skal starte kl. 6.00, så der er lidt buffertid, hvis noget nu skulle gå galt.

Den tidlige start på dagen betyder så også, at jeg som hovedregel er på kontoret kl. 8.00, hvis ikke før. Min bedre halvdel henter drengene, og så har jeg eftermiddagen fri til at koncentrere mig om større opgaver. Jeg kører fra kontoret 16.30-17.00, og står oftest for madlavningen derhjemme.

Noget jeg praktiserer rigtig meget, både for min egen og familiens skyld er planlægning. Så meget planlægning som jeg overhovedet orker, for så slipper jeg for stressede situationer, holder tingene i balance og forhåbentlig for mange sure børneminer 😉 Og så har jeg også forsøgt at indrette mig så det giver mening for min lille familie og mig.

Her kommer et par af de ting som jeg praktiserer for at have ro i maven:

1. Planlæg så meget som muligt. Læg tøjet frem aftenen før, både dit eget og børnenes. Dæk morgenborder, lav madpakker, pakke skoletaske og taske til fritidsaktiviteter. Alt det der kan give kaos om morgenen og som kan reduceres.

2. Lav en madplan! Jeg har gjort det nærmest slavisk i 3 år nu, og den tid hvor jeg tidligere stod og stirrede tomt i køledisken, er nu sparet og erstattet af effektiv madlavning. Jeg planlægger og indkøber online. Retterne i hverdagen kan laves på 30 min, eller mindre hvis jeg har snydt i forvejen og lavet en stor potion i weekenden.

3. Rengøringshjælp! Jeg har skrevet om det tidligere, men hold nu op hvor er det en fantastisk investering. Jeg har ikke engang en særlig god rengøringshjælp, men bare det at der kommer en og støvsuger hver 14 dag, er virkelig dejligt.

4. Vær klar på hvornår du arbejder og hvornår du er hjemme. Se den er rigtig svær. Hjemme hos mig, holder jeg telefonfri tid ved spisebordet, og det meste af tiden indtil drengene sover. Det er bare svært hvis jeg venter på en mail, eller er så træt at jeg ikke kan holde til at lege mere duplo, og egentlig bare gerne vil sidde og stene..  Og så har jeg ofte arbejde med hjem, som jeg sidder med efter at ungerne er blevet lagt..

5. Pas på dig selv. Det er godt at have nogle ting som du dyrker bare for dig selv. Veninder, hobby eller lignende. Jeg forsøger at holde fast i regelmæssige løbeture 2-3 gange om ugen, og det er tid som er givet godt ud. Jeg kommer hjem med ekstra energi, og er glad resten af aftenen. Hvis du ikke er til træning, så kunne det også være at dyrke nogle af dine mere guilty pleasures, som at lakere negle imens du ser Game of Thrones eller lignende (det kunne jeg personligt godt få en aften til at gå med!)

6. Sætte pris på og italesæt dit job positivt. Vi anbringer børnene i institution, for at tage på arbejde. Og de fleste er jo glade for deres job, men har alligevel dårlig samvittighed overfor barnet. Jeg tror det er bedre at være ærlig og sige” Du skal ind og lege med dine venner, og jeg skal ind og arbejde med mine venner. Jeg skal lave et spændende projekt, og det glæder jeg mig til. Jeg kommer til at savne dig, men vi ses jo derhjemme om et par timer”. Mine børn skal ikke se mig være trist over at skulle på arbejde, det giver alt for dårlig stemning, og så kan de ikke forstå hvorfor vi ikke bare bliver hjemme?  Jeg ville være en ret gnaven mor, hvis jeg skulle gå hjemme ved dem hele dagen. I det perspektiv, er det ret dejligt at komme på arbejde, og kunne tale med andre voksne uden at blive afbrudt. Drikke kaffe uden at der er nogen som spilder ned af dig. Og kun tørre din egen næse, når den løber. Åh ja, arbejde er skønt 😉

7. Drop den dårlige samvittighed, og sammenligningerne. Der er så mange glansbilledemødre på de sociale medier, og der er endnu flere kloge hoveder som gerne vil fortælle dig hvordan lige netop du skal arrangere din hverdag. Ignorer dem! Drop den dårlig samvittighed, og lad være med at læse de evindelige artikler der skriver om hvor dårlige mødre vi er idag. Så arbejder vi for meget, så kigger vi for meget på vores telefoner, så giver vi dem komælk , så gør vi dem til veganere, så får de ipad, og det hele er bare for galt. Der skal være balance i tingene.  Ikke mere af den slags, nøjes med at læse de artikler som giver medvind, eller forholder sig en smule kritisk og nuanceret til hele forældrerollen. Jeg tror vi alle bliver dårligere mødre ved at have kronisk dårlig samvittighed.

 

2 thoughts on “Work/Life Balance – praktiske tips til en balanceret hverdag

  1. Cecilie I

    27. maj 2015 at 18:04

    Noget jeg tænker meget over i forhold til Work/Life balance er logistik. Al tid man bruger på logistik er tid man ikke kan bruge til at være sammen med sit barn, lave mad, rydde op, dyrke motion etc.

    Og så hjælper det at have den rigtige mand og den rigtig chef! 🙂

    1. Corporate Mor

      29. maj 2015 at 14:34

      Ja, logistikken bliver et helt kapitel for sig (og et senere blog indlæg) Jeg har pt 4 km på job, og det afholder mig i mange sammenhænge fra at søge videre, da det bliver rigtig svært at finde noget tilsvarende i cykel afstand. Talk about first world problems 😉

      Og helt enig! Den rigtige mand er guld værd!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *